
Med tak over hodet, i 45 km/t!
Bilførere har i årevis irritert seg over mopeder og traktorer som ikke lovlig kan kjøre raskere enn 45 km/t, og i senere tid har vi fått nok en kjøretøyklasse av samme slag – mopedbilen. En velsignelse for noen, og til forargelse for andre.
Hva må jeg gjøre for å få førerkort på mopedbil?
Først og fremst må du oppfylle alderskravet for førerkortklassen. Du kan starte på opplæringen når du er 15 år, men det er først når du er 16 år du kan avlegge eksamen og få ut førerkort. Opplæringen er delt inn i trinn, og starter med trafikalt grunnkurs. Du kan ikke starte på et trinn før du har fullført det forrige, med unntak av mørkekjøringsdelen på grunnkurset dersom du tar grunnkurs på sommerhalvåret. Trinn 2 er kjøreteknikk, hvor du skal lære å styre og ha kontroll over mopedbilen, og det er viktig at du er flink nok til at du kan flytte oppmerksomheten over på trafikken etter gjennomføring av dette trinnet. Trinn 3 handler om regler og samhandling med annen trafikk, og din rolle i trafikken som fører av mopedbil. Trinn 4 er avsluttende, har fokus på risikoforståelse, og du skal kunne kjøre selvstendig når du begynner på dette. Etter endt opplæring må du avlegge teorieksamen hos Statens vegvesen for å få ut førerkort.
Hvor har jeg lov til å kjøre mopedbil?
Nesten over alt! Det er enklere å si at du ikke har lov til å kjøre på motorvei, motortrafikkvei, og vei som er skiltet med forbud mot moped – ellers har du lov til å kjøre på alle offentlige veier. Det er likevel klokt å tenke seg litt om når man planlegger hvor man skal kjøre. Ettersom mopedbilen ikke lovlig skal kjøre mer enn 45 km/t vil den være sterkt til hinder for annen trafikk der hvor fartsgrensen er vesentlig over 50 km/t. Dette kan føre til frustrasjon hos andre sjåfører, som igjen kan føre til ubehagelige situasjoner for mopedbilføreren. Det er selvsagt ikke mopedbilførers ansvar om frustrerte sjåfører tar dårlige valg, men gjennom litt planlegging kan man dempe konfliktnivået ute i trafikken og motvirke at situasjonene oppstår.
Må jeg slippe forbi trafikk når jeg kjører mopedbil?
Trafikkreglene sier at man ikke har lov til å være unødvendig til hinder for annen trafikk. Dette gjelder da kanskje særlig for de saktegående kjøretøyene, og man må da spørre seg om hvor grensene går for hva som er «til hinder». En mopedbil som kjører 45 km/t hvor fartsgrensen er 50, kan vanskelig sies å være til hinder for noen, uten at reglene spesifiserer dette. Dersom fartsgrensen blir 60 eller høyere er straks avviket større, og man må da se på den andre delen – «unødvendig». Mopedbiler har samme rett som alle andre til å bruke veien, og har krav på hensyn fra andre. Selv om en bilfører blir frustrert av ikke å få kjøre i ønsket tempo har de ingen rett til å skape farlige situasjoner. På den annen side har også mopedbilføreren et ansvar for å slippe frem trafikk som kan kjøre raskere enn mopedbilen, der hvor dette er forsvarlig. En god strategi er å bruke busslommer hvor dette er tilgjengelig. Dersom det kun er snakk om en eller to biler som skal slippes forbi, er dette fort gjort og mopedbilen behøver bare å svinge kort innom busslommen. Dersom det er mange biler må uansett hensynet til de mange veies tyngre enn mopedbilførerens ønske om å slippe å stanse.
Hvorfor bør jeg velge mopedbil?
Mopedbil er en av de fire klassene som per dags dato er tilgjengelig for 16-åringer. Mellom denne, to-hjuls moped, traktor og lett mc er det mye som må vurderes for å lande på hva som er riktig for deg. De viktigste fordelene med mopedbilen er at du sitter inne i bilen, skjermet for vær og vind, tryggere sammenlignet med en tohjuling, og har plass til både en passasjer og litt bagasje. Mopedbil er nok også mer relevant for å bygge erfaring mot bil, sammenlignet med tohjuls-klassene. Om det er en fordel eller ikke får man spørre seg selv om, men mopedbil har ikke krav om praktisk prøve hos Statens vegvesen – kun teorieksamen. Trafikklærer har likevel et vurderingsansvar under opplæringen, og skal ikke gå videre i obligatorisk opplæring før eleven har tilstrekkelig kompetanse.
Hvilke ulemper finnes med mopedbil?
Den største utfordringen, eller ulempen, er nok prisen på kjøretøyet. En mopedbil koster normalt mange ganger så mye som en moped, og vesentlig mer enn en motorsykkel. Det er likevel verdt å huske at dersom den blir godt tatt vare på vil den etter alt å dømme ha god annenhåndsverdi når man etter hvert skal selge den. En ulempe er selvsagt at det er et fåtall veier man ikke har lov til å bruke på grunn av fartsbegrensningen. Mellom 16-årsklassene er det kun lett mc som ikke har fartsbegrensningen på 45 km/t, og når man ser på ulykkesbildet mellom klassene er dette absolutt ikke noen ulempe. Fartsbegrensningen slår ekstremt positivt ut på både antallet drepte og alvorlig skadde førere. For de som er villige til å ta den økonomiske innsatsen er mopedbil et svært godt alternativ for 16-åringen!
Med ønske om hensynsfulle sjåfører, både de i mopedbilene og de bak!
Hilsen alle oss på Olavs.
Kontakt oss
Med tak over hodet, i 45 km/t!
Bilførere har i årevis irritert seg over mopeder og traktorer som ikke lovlig kan kjøre raskere enn 45 km/t, og i senere tid har vi fått nok en kjøretøyklasse av...
Les mer
Med plikt til å vike!
Be en sjåfør om å nevne tre trafikkregler, så er garantert en av dem vikeplikt. Det er den første regelen lærekjørende blir servert, og kanskje den flittigst misforståtte regelen blant...
Les mer
Glade hjul!
Plussgrader er i anmarsj og saltet nesten vasket bort fra veiene, og akkurat som trekkfuglene kommer tohjulingene tilbake nok en gang!
Les mer