Olavs Trafikkskole - Beine veien til lappen!
Viktigheten av Refleks
Vi lærer fra tidlig alder at det er viktig å bruke refleks når man går i mørket.
Likevel viser tellinger som Trygg Trafikk gjør årlig at det er under halvparten av
oss som bruker refleks når vi går ute i mørket. Særlig når vi beveger oss i
bymiljøet, hvor bilførernes oppmerksomhet også blir dratt mot møtende biler,
reklameplakater, butikkvinduer, gatebelysning og andre lyskilder, da er vi
spesielt flinke til å droppe refleksen. «Det er jo så lyst her i byen at det er nesten
som midt på dagen». Flertallet av påkjørte fotgjengere blir påkjørt mens de
krysser gangfelt på vei med gatebelysning. I Norge har vi en iboende tillit til de
kjørende når vi skal krysse veien – vi vet at de kommer til å bremse ned og vise
hensyn. Det forutsetter da selvsagt at man er oppfattet i tide. Dersom du du ikke
hadde tid til å ta på refleks før du gikk hjemmefra, eller glemte igjen refleksen i
den andre jakken, eller bare er så motebevisst at du simpelthen ikke kan ha
refleks med dette outfittet!? Da kan det være klokt å huske at bilførere ikke
nødvendigvis ser alt før du krysser veien. Bruk et øyeblikk på å forsikre deg om
at det er deg bilfører senker farten for før du legger eget liv og egen helse i
bilførers hender. Eksempelets makt er også stor, så dersom du går sammen med
egne eller andres barn er det ingen tvil om at ditt valg av bekledning påvirker
barnets oppfatning av hvordan «de store» går kledd i mørket.
Mørketiden kommer
Med sommeren stadig lengre i bakspeilet blir dagene stadig kortere. For mange
av oss betyr dette at vi kjører hjemmefra før solen står opp, og kanskje til og
med hjem etter at den har gått ned. Det å være trafikant i mørket oppleves av
noen som svært ubehagelig, og av andre som nesten likt som på dagtid – kanskje
den objektive sannheten ligger et sted imellom disse.
Hva må man tenke på i mørketiden?
Som kjørende er det nettopp i bymiljøet, og særlig ved gangfeltene, vi må være
litt ekstra varsomme. De fleste av oss vet å være forsiktige de stedene hvor det
mangler gatebelysning, og kanskje dette er bidragsytende til å holde
ulykkestallene nede? De viktigste verktøyene våre i mørket på landeveien er
fjernlys og riktig fartstilpasning. Dersom farten er så høy at vi bare så vidt
rekker å stoppe for en hindring i det vi oppdager den, har vi naturlig nok svært
liten feilmargin. Selv en liten justering av hastighet, på bare ti km/t, vil ha svært
stor betydning på bremselengden – dette gjelder selvsagt både opp- og nedover.
Når må jeg ta mørkekjøringskurs?
Alle som skal øvelseskjøre eller stille til oppkjøring mellom 1. november og 15.
mars må ha deltatt på det obligatoriske kurset «Trafikant i mørket». Personer
som tar full opplæring og førerprøve utenfor denne perioden må fortsatt ha
kurset, men har da frist til 1. februar påfølgende år for å delta på kurset.
Hva skjer på mørkekjøringskurs?
Kurset inneholder både iscenesatte demonstrasjoner og alminnelig kjøring i
mørket, og opplevelsene skal gi grunnlag for drøfting og refleksjon sammen med
lærer og andre elever. Elevene kjører ikke selv under kurset, men skal se både
bilførers og fotgjengers perspektiv på problemstillingen «Hvordan unngå
ulykker i mørket?».
Trenger du kursplass på Trafikant i mørket? Ta kontakt med kontoret vårt i dag!